onsdag 13 april 2016

Kvartalsrapport 1

2016: 
1146km (151km tempo)
117km skidor (13km utan stavar)
17h55min alt.

2015: 
1238km (181km tempo)
20 alt

2013:
1336km (300km tempo)
5 alt


År tvåtusesfjorton utelämnar jag från jämförelsen, eftersom jag den våren inte sprang alls, i någon seriös mening. Eftersom jag har ändrat sätt att räkna alternativpass så blir det inte en helt rättvis jämförelse, men troligen har jag kört ungefär lika stor volym alternativt i år som förra året. 2013 hade jag Simo Wannas som coach, och han är en långdistanslöpare av den gamla skolan, som inte lägger in styrketräning i programmet om han inte är absolut tvungen.

Räknar man in skidåkningen så är även totalvolymen väsentligen samma som ifjol (och då var ändå första kvartalet en dag längre i år). Intressant, jag var nästan säker på att jag hade tränat hårdare i år, kanske hårdare än någonsin förr, men om man jämför med 2013 så är jag hela sträckan Helsingfors-Hangö bakom... Den stora skillnaden är nog att volymerna har varierat mer i år. Jag har betydligt fler veckor över 120km, men också fler veckor under 80km. Snart är det tävlingssäsong, då får vi se om det har lönat sig.

Också anmärkningsvärt hur mycket långa hårda pass jag körde 2013. Det hade jag helt glömt bort. Nå, det gick ju ändå inget vidare den säsongen (34:02 på 10000m bana som höjdpunkt, men totalkollaps på både Sthm maraton, Lidingöloppet och Frankfurt maraton).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar