tisdag 12 augusti 2014

Varudeklaration

Hej.

Jag har bloggat förut, senast på Fridkullagatan fram och tillbaka. Medan den bloggen var spretig och osammanhängande, ska den här vara stringent och tydlig: den handlar om löpning. Ja, ibland kan den handla om annat också, om jobbet och huset och resorna, men alltid förankrat i min löparkarriär, i löpning som hobby, i löpning som terapi, och i löpning som idrott.

Målet är att skriva åtminstone en gång i veckan, och en del av inläggen kommer säkert att vara nördiga (kilometerantal, hastigheter, skor), men delar kommer också att vara betraktelser. Kanske till och med bilder.

Låt oss börja från början, varför heter bloggen som den heter? År 2011 sprang jag Stockholm Marathon på 2:39:28 och Lidingöloppet på 1:57:41. År 2012 sprang jag Göteborgsvarvet på 1:14:38. Det är tider som jag är nöjd med, kanske till och med stolt över, men som jag absolut inte trodde skulle bli höjdpunkten på min karriär. Sedan flyttade jag till Finland, förlorade kontakten med mina träningskumpaner, sprang fyra genomusla priolopp på raken (Berlin Marathon 2012, Stockholm Marathon 2013, Lidingöloppet 2013, Frankfurt Marathon 2013), hade problem på jobbet, läkte en muskelbristning, medicinerade mot depression, skaffade hus och fästmö (på samma dag), och drack väl, om inte mer än den genomsnittlige medelålders mannen i det här landet*, så i alla fall mer än vad som är lämpligt för att bli en bra löpare. Plötsligt hade min vikt skenat från 67 kilo till 84 på ett drygt halvår, medan antalet träningspass som genomfördes efter plan under samma period kan räknas på ena handens stortår. Det var dags att göra något.

Träna. Och blogga om träningen. Sedan en dryg månad tillbaka ligger jag ganska konsekvent runt 60-80 kilometer i veckan, en dos som ska ökas så småningom i takt med att jag tål det. Säsongen 2015 ska stå som mitt första prov, då är målet att återigen springa 10000m sub 34, Halvmarathon sub 1:15 och Marathon sub 2:40. På längre sikt ska jag springa ännu snabbare, kanske pressa mig in på en finsk topp-10-årsbästa-lista, och sedan lägga av igen, fast med värdighet den gången.

Tills dess, hoppas att mina texter kan glädja någon, för eftertanke, inspiration eller skadeglädje.

 * Sätt in valfritt fördomsfullt skämt om en finsk man i fleeceväst som spyr över en främlings kavaj på Sverigefärjan efter att ha försökt sjunga "Den glider in i mål igen" i örat på sagde främling.

5 kommentarer:

  1. Bra där Ragnar. Fick lite inspiration att skriva själv nu. Har slumrat till lite med bloggandet iom skadan. Hoppas vi syns någon gång framöver och kanske göra en ny marathon-resa i framtiden. Kör hårt! (Fast inte så hårt så att du går sönder)

    SvaraRadera
  2. Hoppas på en ny marathonresa tillsammans, ja.

    Lycka till själv. Jag tror att det finns en poäng att skriva även när det inte går så bra, annars ser ju hela löparbloggarvärlden ut som ständiga nya pr, vackert väder och blåbärssmoothies.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorry Fua, råkade visst radera din kommentar. Nåja. Ses på måndag, hoppas jag.

      Radera
  4. Ska bli kul att följa. Lycka till!

    SvaraRadera