onsdag 27 augusti 2014

Löpteknik

Running Finland hade löpteknikträning med Björn Stenvik igår, på Drumsö idrottsplan, på en tartanbana med texturen av radergummi. Björn hävdade att jag sprang bakåtlutat, med överkroppsrotation och med passiva knän, och det hade jag ju kunnat räkna ut med röven och en krita, eftersom det är så mitt löpsteg sett ut sedan femtonårsåldern. Ändå, varje gång man hör det så bättrar man sig lite grann. Det gör så oerhört mycket att ha någon som påpekar och påminner om vad man kan förbättra, även om man egentligen vet det själv.

Dessutom är det alltid lika kul att hänga med på Running Finlands träningar. Det är kanske (nu ska jag uttrycka mig snällt, för jag vet ju att vissa medlemmar läser bloggen) inte alla som har kroppskoordinationen av Jane Fonda, eller Mo Farahs rapphet i steget, men det finns en vansinnigt skön stämning där, en vilja att lära sig, att förbättra sig, och att samtidigt ha kul. Dessutom är det så vidunderligt skönt att kunna lyssna, snacka, interagera, gnabbas, skoja och slänga käft på svenska. Så avspänt. Och en sak jag är helt säker på, är att om man vill bli bättre på något, så måste man kunna göra det avspänt.



Speaking of which, yoga. Med tanke på att jag uppenbarligen (läs den kursiverade texten i början på detta inlägg) behöver stärka upp magmuskulatur, höftböjare och skuldror, så kanske det inte var så dumt att öva lite krigarposer, stående hundar och huvudstående idag. Jag har haft ett väldigt splittrat förhållande till yogaskolor (jag är rädd för hippies på ungefär samma sätt som andra är rädda för spöken, proud to be an okie from Muskogee, och så vidare), och hade mycket hellre gått på yogaklasser på gym, om det inte vore för att jag har väldigt dåliga erfarenheter av Unisports yogaklasser. (Fysiken i Göteborg däremot kan jag verkligen rekommendera). Men jag har nog mognat lite i min inställning till yogaflum också. Dagens insikt är nämligen följande:



Om en lärare säger att man ska förankra era fötter så att deras energi rotar sig i jorden, och lyft era hjärtan med all sin energi upp mot himmelen, så kan man förstås skratta åt att det är ett gräsligt bildspråk, och tycka att de fysiska rörelserna som man ska göra har mycket litet att göra med den metafysik som bildspråket signalerar. Eller också kan man se det som en instruktion till en övning som använder ett bildspråk för att abstrahera vissa krångliga moment (vilka muskler som ska spännas, vilka kroppsdelar som leder rörelsen), och fullständigt ignorera metafysiken. Och då kan man kanske till och med ta med sig de kladdiga aforismerna när man ska gå ut och möta världen, utan att låtsas att de har något med rörlighets- och balansträning att göra. Kanske.

Ellerähjagvetente.

7 kommentarer:

  1. Så nu har jag tagit tjuren vid hornen och skrivit lite. Som sagt man kan inte alltid skriva när det går bra.

    Vill dessutom säga att det är riktigt kul att läsa vad du skriver. keep up the good work!

    SvaraRadera
  2. Vi är kanske mera som en blandning av Jane och Mo ;) typ såhär: http://www.qac.no/avactis-images/borat.jpg Om du gillar hot joga kan det löna sig att testa Tulijooga i rödbergen. Inte så mycket själsförankring och hjärtelyft, men ganska skönt grepp på det hela. Annars har jag mest erfarenheter av mammajoga, och det är kanske inte just det du är efter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha!

      Kanske skulle testa på tulijooga. Är det också hutlöst dyrt? På itsyoga i Gumtäkt betalade jag 77€ för fem pass, vilket matchar vad mitt gymmedlemskap kostar för ett halvår.

      Radera
    2. Har du studiekort? då är det 11€ per gång, annars 17€ vilket känns lätt hutlöst...

      Radera
  3. Skön blogg! Jag kommer definitivt följa din resa tillbaka. Jag fascineras ofta över hur ni löpare som förut varit på en riktigt fin nivå så snabbt tar er tillbaka till snabba tider. Mina tider har långsamt förbättrats över tid, framförallt på längre distanser och hjdpunkten hittills var väl mina 2:50 i Stockholm Marathon i våras, ett resultat jag fortfarande är stolt över med tanke på min relativt begränsade mängd löpning jag får till med familj och fyra barn. Ca 5 mil i veckan hittills i år! Skriver en av Sveriges mest besökta löparbloggar (av dem skrivs av grabbar) så välkommen att läsa hos mig också! /Staffan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar tackar - ju fler som följer resan, desto mer motivation. Din blogg har jag för mig att jag redan har i länklistan :)

      Radera