söndag 12 oktober 2014

Gräsänkling

Så for Camppu till Australien för jobb och vandring och jag blev kvar i Hösthelsingfors, gräsänkling för fem veckor. Hon lämnar bakom sig en kombination av tristess och oceaner av fritid, som man kan fylla med att skriva klart artiklar, gå på café och träna. Eftersom jag samtidigt ska bygga upp uthålligheten för ett sextimmarslopp, så blir den extra träningen i första hand i form av distans och långpass. För första gången i livet ska jag köra back-to-back långpass, det vill säga långpass både lördag eftermiddag och söndag förmiddag, förhoppningsvis fyra helger i rad. Idén är väl att man ska hinna bygga upp energinivåer och rudimentärt vila ut mellan passen, men att kapillärerna fortfarande ska vara i chocktillstånd när man kör andra passet. Fråga mig inte hur det går till, ni har säkert nån kompis kompis som har legat med någon som en gång har lånat ut sin cykel till en läkarstudent som kan ge en mycket bättre förklaring än jag.

Hur som helst: igår blev det drygt 25 kilometer på blandat underlag, just över två timmar. Bortsett från lite magkrångel var det helt skönt. Idag är min planerade rutt enligt bifogad karta. 

35 kilometer. Och nu är klockan nästan tolv, och jag har fortfarande inte druckit andrakaffe, så det där med "söndag förmiddag" var väl kanske att överdriva lite. Men det finns ingen här som kan döma mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar