tisdag 2 februari 2016

Sydafrika

Hela familjen for till Sydafrika, för att fira att mamma och pappa blivit 60 år under året som gått. Vi tog oändligt många bilder på lejon, giraffer, elefanter (de var så många att man nästan tröttnade på dem efter ett tag), noshörningar, zebror och till och med geparder. Dessutom tog vi en bild där vår guide påstod att det fanns en leopard, men eftersom vi inte kunde urskilja den, så räknas det inte riktigt. Hur som helst, de allra flesta bilderna finns fortfarande bara i mina medresenärers (Mor&Far, Frugan, Mellanbror (aka Tårthitler) och hans flickvän, samt lillebrors) kameror. Den här bilden tog vi på Godahoppsudden, några dagar innan vi åkte på safari.

 

I Kapstaden var det runt 25 grader, och turistprogram hela dagarna, varför jag latade mig en hel del. Det tyngsta passet jag fick ihop var en klättring upp till Signal Hill, 350 meter över havet och 250 meter över hotellet, tidigt på nyårsaftons morgon. Egentligen hade jag tänkt ta mig hela vägen upp till Lion's head, ytterligare 300 meter högre, men jag hittade ingenstans att fylla på vattenflaskan, och tog det säkra före det osäkra.

Tidigt på nyårsdagen flög vi vidare mot Johannesburg, och därifrån med bil till Madikwe nationalpark, där vi utövade safari. Eftersom det inte är så hälsosamt att jogga omkring bland lejon (fråga bara antilopena), så höll jag mig på hotellet, och körde styrketräning och löpskolning som träning. Det var nog klokt på andra sätt också, för under dagen var temperaturerna runt 35 grader, och man ville inte lämna skuggan några längre stunder. Själva djurskådarutflykterna gjorde vi i gryningen och i skymningen, i något mer sympatiska temperaturer.

Sedan påbörjades en lång hemfärd, där vi lämnade Madikwe på måndagförmiddagen i 36-gradig värme, och via Johannesburg, Istanbul och Köpenhamn kom fram till Helsingfors på tisdageftermiddagen i minus 21-gradig kyla. Likväl lyckades jag springa ett lätt distanspass, i dubbla vintertights, skidvantar, varmaste möjliga trelagers på överkroppen, buff och mössa. Sedan såg jag ut så här när jag kom hem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar