onsdag 9 december 2015

Backdistans och årsplan

När nu träningsvolymerna långsamt börjat närma sig det normala, så är det kanske dags att börja fundera på vad man tränar också. För att göra det, så är det bra att börja skissa på en säsongsplan, och det är ju samtidigt ovanligt kul att göra det när löparen börjar bli så rastlös att han klättrar på väggarna.

En sak som fattats det senaste åren är alla sorters styrka, explosivitet, snabbhet. Eftersom jag inte brukar tävla så mycket på kortare distanser så känns det som en bra idé att träna upp grundstyrkan under försäsongen, för att sedan kunna träna mer tävlingsrelevant när den tiden kommer. Styrka tränar jag naturligtvis till en del på gymmet, men mer löpspecifik styrka tycker jag att man får allra bäst i backlöpning. Därför kommer jag, genom hela vintern, att dels försöka lägga min distans på lite backigare banor än vanligt, och framför allt att se till att trycka på lite mer i uppförsbackarna och över krönen. Det handar alltså om en väldigt mild form av fartlek som jag tycker brukar ta ganska bra, med kanske 10-20 drag om 30-200m över ett normalt distanspass. Hur jag sedan kommer att bokföra det i kalendern, som backdistans, fartlek eller något annat, det får vi väl se, men åtminstone ett pass i veckan ska vara av den här karaktären. Dessutom kommer jag allt som oftast att köra mina intervallpass som backintervaller också, åtminstone när inte vädret tvingar mig att springa inomhus.

Som kvittering på vinterträningen, så springer jag Runner's Highs två träningstävlingar på trekilometersslingan i Britas, i november och mars. En halv minuts förbättring på fyra månader känns klart rimligt att tänka sig. Som extra morot för backträningen, så tänker jag också springa terräng-FM i maj, och sedan i september Lidingöloppet. I övrigt kommer våren att fokuseras mot halvmaratondistansen, med troligen tre lopp mellan april och juni: FM landsväg, Helsinki City Run och Helsinki Half Marathon. På hösten blir det Valencia Marathon, och eventuellt springer jag ett maraton tidigare på säsongen också, till exempel Paavo Nurmi i juli. Och så blir det förstås lite gott och blandat på 5 och 10 kilometer också.

Träningsåret ser alltså ut ungefär som följer:
Fram till nyår: Upptrappning.
Jan-Mars: Fokus distans och styrka.
April-Juni: Fokus tröskel.
Juli-September: (ev viloveckor efter maraton +) Fokus snabbhet och terräng.
Okt-Nov: Maratonspecifikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar